Shutterstock 384007780

Norwegian er blandt de værste, når det kommer til at acceptere legitime kompensationskrav

torsdag den 6. juli 2017

Dette rapporteres af den britiske forbrugerorganisation Which? i en nylig undersøgelse af flyselskabers overholdelse af EU-regulativet om passagerrettigheder. Det norske lavprisflyselskab Norwegian Air, kommer værst ud af alle flyselskaberne, når det kommer til at acceptere britiske passagerer krav om erstatning.

Alex Neill, fra Which?, sagde til Daily Mail UK: "Nogle flyselskaber synes at gøre det så svært som muligt for passagererne at modtage de penge, de har ret til i forbindelse med flyforsinkelser".

I henhold til EU-forordning 261/2004, som regulerer passagerernes rettigheder i tilfælde af flyforsinkelser, annulleringer eller nægtet boarding, har passagerer ret til økonomisk kompensation på 250 EUR, 400 EUR eller 600 EUR, når de bliver forsinket med mere end tre timer og der ikke foreligger ekstraordinære omstendigheder udenfor flyselskabet magt og ansvar.

Forbrugerorganisationen rapporterer, at Norwegian i den givne tidsperiode der blev undersøgt, havde forsinkelser på over 3 timer  på 205 flyvninger. I 83% af disse sager blev passagererne ikke kompenseret direkte af flyselskabet og måtte henvende sig til den britiske tilsynsmyndighed, Civil Aviation Authority (CAA), der rådede flyselskabet til at betale.

Selv om det ikke skulle være nødvendigt at indgive krav til tilsynsmyndigheder, hvis det er legitimt, er det godt fastslået, at luftfartsselskaberne undgår ansvar og afviser krav ved at påberåbe sig "ekstraordinære omstændigheder". Når sagen evalueres af tilsynsmyndigheden, bliver det ofte afsløret, at kravet faktisk er gyldig.

Dog er luftfartsmyndigedenes dom ikke bindende, hvilket resulterer i, at flyselskabet simpelthen ignorerer deres dom i nogle tilfælde. Dette blev bekræftet af undersøgelsen, som viste, at Norwegian Air stadig nægter at betale passagerer kompensation efter en besluting til passagerens fordel i 7% af sagerne.

Dette er de flyselskaber, der ifølge undersøgelserne er værst på at udbetale legitime krav, målt ved% antal klager, der ikke betales direkte, men hvor passagererne er blevet tvunget til at henvende sig til CAA, som på sin side rådede flyselskabet til at udbetale:

  1. Norwegian Air: 83% af krav med støtte fra luftfartsmyndigheden, CAA

  2. Vueling: 79%

  3. Ryanair: 77%

  4. Iberia: 73%

  5. American Airlines: 70%

  6. Thomson Airways: 69%

  7. Emirates:60%

  8. Wizz Air: 55%

  9. Monarch: 53%

  10. United Airways: 50%

  11. British Airways: 48%

  12. Thomas Cook: 41%

  13. Lufthansa: 43%

  14. EasyJet: 29%

  15. Virgin Atlantic: 29%

  16. KLM: 29%

  17. Flybe: 27%

  18. Jet2: 26%

Skrevet af: Team Fly-Forsinket.dk