Ofte stillede spørgsmål
Om Fly-Forsinket.dk
- Hvad laver Fly-Forsinket.dk?
Fly-Forsinket.dk er specialiseret i at vurdere flyforstyrrelser – såsom forsinkelser, aflysninger og afvist boarding – for at afgøre, om du har ret til økonomisk kompensation på op til 600 euro pr. person.
Vi står for hele processen, herunder indsamling af beviser og al kommunikation med flyselskabet – også juridiske skridt, hvis det bliver nødvendigt – for at sikre, at du får den kompensation, du har krav på.
Vores ekspertise og fokus på gennemsigtighed gør os unikke.- Hvorfor vælge Fly-Forsinket.dk?
Vi har data, teknologi og ekspertise til at analysere hver enkelt passagersag individuelt og sikre, at din ret til økonomisk kompensation bliver håndhævet.
Vores kundeservice er hurtig, enkel og gennemsigtig – leveret af vores flersprogede team af specialister.
Det, der adskiller os, er vores urokkelige engagement i gennemsigtighed og en kundeservice i særklasse.- Hvem er Yource – og hvad laver de?
Yource er vores moderselskab og det officielle navn, vi bruger i kommunikationen med flyselskaberne. Vores service er tilgængelig på flere platforme i hele Europa – men uanset hvilken platform du vælger at indsende dit krav via, er servicekvaliteten altid den samme.
About the claiming process (I'm an existing customer)
- Jeg har glemt min adgangskode. Kan I hjælpe mig med at nulstille den?
Hvis du har glemt din adgangskode, skal du klikke på "Nulstil den nu" under "Mit krav". Indtast din e-mailadresse, og du vil modtage et link til at oprette en ny adgangskode.
Har du brug for yderligere hjælp, er du velkommen til at kontakte vores Claim-team via e-mail. De står klar til at hjælpe dig – men vær opmærksom på, at de ikke har adgang til din nuværende adgangskode.
- Jeg prøver at logge ind, men hjemmesiden siger, at den ikke genkender min e-mailadresse. Hvad gør jeg?
Du skal logge ind med den e-mailadresse, der er tilknyttet din konto.
- Hvis du får en fejlmeddelelse om, at e-mailadressen ikke genkendes, så tjek for eventuelle mellemrum eller tastefejl.
- Hvis du får besked om, at kombinationen af e-mail og adgangskode er forkert, skyldes det sandsynligvis en forkert adgangskode.
- Jeg kan ikke uploade et dokument på jeres hjemmeside. Hvad kan jeg gøre?
Upload venligst de nødvendige dokumenter via sektionen "Mine dokumenter" på din konto.
Hvis du ikke har mulighed for det lige nu, er du velkommen til at sende dem som vedhæftede filer til info@flight-delayed.co.uk. Husk at oplyse dit claimnummer i emnelinjen, når du sender e-mailen.
- Kan jeg sende dokumenterne til jer pr. post?
Vi beder dig venligst om at uploade alle relevante dokumenter via din onlinekonto.
Hvis det ikke er muligt på nuværende tidspunkt, bedes du kontakte vores team via 'Support'-funktionen på din konto, så de kan vejlede dig om alternative måder at sende dine dokumenter til os på.
- Jeg har et spørgsmål vedrørende min skade – kan jeg kontakte skadesteamet telefonisk?
Vi behandler udelukkende krav skriftligt og kan derfor kun besvare dine spørgsmål via din login-konto eller e-mail. Dette er vigtigt for at sikre, at din sag opbygges konsekvent og korrekt – noget der kan have juridisk betydning på et senere tidspunkt.
Samtidig giver det os mulighed for til enhver tid at tilgå alle relevante oplysninger i dit dossier. Vores skadesteam besvarer spørgsmål inden for maksimalt 5 arbejdsdage via din login-konto eller e-mail.
- I har bedt mig om at underskrive en fuldmagtsformular – hvorfor er det nødvendigt?
Ved at indsende dit krav til Fly-Forsinket.dk har du allerede underskrevet en fuldmagt, der giver os tilladelse til at handle på dine vegne.
Flyselskabet har ikke reageret positivt på vores krav, men vi mener stadig, at du er berettiget til kompensation. Derfor ønsker vi nu at tage det næste skridt.
Den fuldmagt, vi beder dig om at underskrive, giver os mulighed for at lade vores advokater, juridiske team eller eksterne samarbejdspartnere føre sagen videre på dine vegne ved den kompetente domstol.
- Flyselskabet har bedt om mine bankkontoplysninger. Skal jeg give dem dem?
Lejlighedsvis kan flyselskabet kontakte dig direkte for at få betaling. Vi anbefaler kraftigt, at du gennemgår tilbuddet med vores skadesspecialistteam, før du deler dine oplysninger med dem. Du kan gøre det ved at bruge 'Support'-funktionen på din konto til at sende dem en besked.
Hvis du oplyser dine bankoplysninger, kan det betyde, at du accepterer deres tilbud. Vær forsigtig, når du deler bank- eller kreditkortoplysninger med tredjeparter, da svindlere kan udgive sig for at være flyselskaber for at få fat i følsomme oplysninger. Del aldrig din CVC-kode, som står bag på dit kreditkort.
Hvis du er i tvivl, kan du kontakte os via din konto og uploade eventuelle e-mails, du har modtaget fra flyselskabet, for at få hjælp.
- Kan jeg bruge min tidligere konto til en anden forsinkelse?
Du kan altid indsende et ekstra krav under din nuværende konto ved at klikke på 'Tjek min flyrejse'. På den side, hvor du bliver bedt om at indtaste dine personlige oplysninger, vil de oplysninger, du tidligere har givet os, automatisk blive udfyldt. Hvis du ikke længere er logget ind, og du ønsker at indsende et yderligere krav, vil du blive bedt om din adgangskode, før dine oplysninger automatisk udfyldes.
- Du har bedt mig om at fremvise en kopi af min legitimation. Hvorfor er det nødvendigt?
I visse situationer kan vi have brug for en kopi af dit pas eller ID-kort af to specifikke årsager. For det første skal flyselskabet bekræfte, at oplysningerne stemmer overens med dine bookingoplysninger, og at du rent faktisk var passager på det forsinkede fly. For det andet vil de måske gerne validere fuldmagten ved at krydshenvise den underskrevne fuldmagtsformular med dit pas.
Vi forstår vigtigheden af at håndtere dine dokumenter med omhu. For at beskytte dig mod potentielt identitetstyveri anbefaler vi, at du tydeligt markerer dokumentet som en »kopi«, angiver datoen og specificerer den virksomhed, der skal modtage dokumentet.
Further questions
- Vil du samarbejde med Fly-Forsinket.dk?
Hvis du oplever forsinkelser, aflysninger eller nægtet boarding i din virksomhed, kan vi hjælpe med at tilbyde erstatning til dine medarbejdere eller kunder. Vi kan behandle dit krav og omdanne denne negative oplevelse til en gevinst i form af tid og penge for både din virksomhed og dine kunder. For mere information om potentielle samarbejder med Fly-Forsinket.dk, kontakt os venligst på info@fly-forsinket.dk.
- Jeg er interesseret i at finde en stilling eller et praktikophold hos Fly-Forsinket.dk. Hvor kan jeg finde jeres aktuelle jobopslag?
Du kan finde vores aktuelle jobopslag på vores hjemmeside: https://yource.recruitee.com/. Hvis du er interesseret i en af praktik- eller jobåbningerne, kan du ansøge direkte derfra.
- Mit spørgsmål bliver ikke besvaret her. Hvad skal jeg gøre?
Hvis du har et spørgsmål, som ikke er besvaret her, kan du altid kontakte os via din personlige konto (ved hjælp af funktionerne 'Support' eller 'Ofte stillede spørgsmål'). Vi besvarer dit spørgsmål så hurtigt som muligt (senest inden for 5 arbejdsdage). Hvis du endnu ikke har en konto, kan du sende os en e-mail med dit spørgsmål på info@flight-delayed.co.uk.
About your rights
- Hvornår har jeg ret til økonomisk kompensation?
Betingelserne for at få kompensation afhænger af typen af flyforstyrrelse.
Det kommer blandt andet an på, hvor lang forsinkelsen er, eller hvornår flyselskabet informerede dig om en eventuel aflysning. Læs mere på vores side om passagerrettigheder.- Hvad betegnes som ekstraordinære omstændigheder – eller force majeure?
Ekstraordinære omstændigheder, som defineret i lovgivningen, kan i nogle tilfælde betragtes som force majeure. Flyselskaber er ikke altid forpligtede til at udbetale kompensation, hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldes sådanne forhold.
Eksempler inkluderer vulkanudbrud, bombetrusler og politisk uro. Vi vurderer hver sag individuelt for at sikre en retfærdig behandling.
Læs mere om ekstraordinære omstændigheder.- Hvad afgør, hvor stor en kompensation jeg har ret til?
Kompensationsbeløbet afhænger af flyvningens distance.
Det mindste beløb, du kan få, er £220, og det kan gå op til £520 for langdistanceflyvninger. Se flere detaljer på vores side om passagerrettigheder.- Gælder kompensationen per person?
Ja, kompensationen udbetales per person og afhænger ikke af billetprisen.
Formålet er at kompensere dig for den tid, du har mistet på grund af forstyrrelsen – uanset om det skyldes en forsinkelse, aflysning eller afvist ombordstigning.- Hvordan ved jeg, om mit fly var forsinket i mere end 3 timer?
Det kan være svært for passagerer selv at vurdere, hvor længe en forsinkelse har varet. Det er forsinkelsen ved ankomst, der er afgørende – og hvis den overstiger 3 timer, kan du have ret til kompensation. Er du i tvivl, kan du nemt og hurtigt tjekke, om du er berettiget til kompensation med vores gratis Claim Calculator.
- Mit fly var forsinket i under tre timer. Betyder det, at jeg ikke har ret til noget som helst?
Hvis dit fly var forsinket i mindre end 3 timer ved ankomst, har du som udgangspunkt ikke ret til økonomisk kompensation. Men hvis forsinkelsen oversteg 2 timer, kan du stadig være berettiget til forplejning, adgang til kommunikation og eventuel indkvartering. Vær opmærksom på, at reglerne for aflysninger er anderledes: Du kan have ret til kompensation, hvis dit erstatningsfly ankommer mindst 2 timer senere end det oprindeligt planlagte.
- Mit fly var forsinket (under 3 timer), og derfor nåede jeg ikke mit tilslutningsfly. Har jeg ret til kompensation?
Du kan være berettiget til kompensation, hvis din samlede forsinkelse ved ankomst var på 3 timer eller mere. Det er dog en forudsætning, at der var tilstrækkelig tid mellem flyene til at nå din tilslutningsflyvning. Det kan også være sværere at få kompensation, hvis tilslutningsflyet blev opereret af et andet flyselskab, eller hvis det fandt sted uden for EU.
- Mit fly blev aflyst, men flyselskabet tilbød mig en ny flyrejse. Betyder det, at jeg ikke har ret til kompensation?
Flyselskaberne er forpligtet til at tilbyde dig en alternativ flyrejse eller refundere din oprindelige billet i tilfælde af en aflysning. Du kan stadig være berettiget til kompensation, afhængigt af årsagen til aflysningen, og om den kan klassificeres som ekstraordinære omstændigheder.
- Jeg har ikke booket min flyrejse direkte hos flyselskabet, men via et rejsebureau eller en tredjepart. Har jeg stadig ret til kompensation?
Ja, du vil stadig have ret til kompensation i dette tilfælde. Det flyselskab, der udfører flyvningen, er altid ansvarligt for eventuelle forsinkelser, selv når flybilletterne ikke er købt direkte hos dem.
Men: Hvis dit rejsebureau har valgt at ombooke dig til et andet fly, og det oprindelige fly fløj til tiden, har du ikke ret til kompensation, da flyselskabet i dette tilfælde ikke kan holdes ansvarligt for den forsinkelse, du oplevede.
- Under min forsinkelse blev jeg tilbudt mad, drikke og/eller overnatning af flyselskabet. Har jeg stadig ret til kompensation?
Flyselskaberne er forpligtede til at yde omsorg ved lange forsinkelser – det vil sige at sørge for mad, drikke, indkvartering og mulighed for kommunikation. Denne omsorg er adskilt fra den økonomiske kompensation, som afhænger af forsinkelsens varighed. Hvis du modtager vouchers eller andre tilbud fra flyselskabet, betyder det ikke, at du giver afkald på din ret til kompensation.
- Jeg har haft ekstra omkostninger i forbindelse med forsinkelsen. Kan jeg få dem refunderet af flyselskabet?
Flyselskaber kan refundere udgifter, der er direkte relateret til din forsinkelse, såsom mad eller drikke i lufthavnen eller hotelophold under en længere forsinkelse. Gem dine kvitteringer for refusion. For tab som f.eks. mistede ferieaktiviteter, hotel osv. skal du tjekke det med din rejseforsikring.
- Forsinket eller mistet bagage
Forsinket eller mistet bagage er ikke omfattet af reglerne om flyforsinkelse. Kontakt flyselskabet eller dit rejseforsikringsselskab for hjælp i sådanne tilfælde.
- Coronavirus og aflyste fly: Hvad er mine rettigheder?
Hvis dit fly blev aflyst på grund af Covid-19-pandemien, skal flyselskaberne refundere den fulde pris for din billet inden for 7 dage. Det er muligt, at flyselskaberne forsøger at tilbyde dig en voucher i stedet for en tilbagebetaling – tag ikke imod den, da den ofte kommer med begrænsninger i brugen. Vi kan også hjælpe dig med at få refunderet din aflyste flyrejse – udfyld dine flyoplysninger i vores Claim Calculator, så tager vi den derfra!
About submitting your claim (I am a new customer)
- Hvordan indsender jeg mit krav via Fly-Forsinket.dk?
Du kan starte dit krav ved at klikke på »Tjek min flyrejse« og indtaste dine flyoplysninger. På få sekunder får du svar på, om du kan have ret til kompensation. Tjekket er helt uforpligtende. Hvis du vælger at fortsætte, skal du oprette en konto, udfylde dine personlige oplysninger og passageroplysninger, uploade relevante dokumenter, oprette en adgangskode og indtaste din e-mailadresse. Klik derefter på »Indsend dette krav«, accepter betingelserne, og så går vores team i gang med at behandle dit krav.
- Hvad betyder skadekonto?
Din Fly-Forsinket.dk-konto giver dig mulighed for at indsende, administrere og følge status på dit krav. Du kan redigere dit onlinedossier, følge sagen via din tidslinje og kontakte vores skadesteam, hvis du har brug for hjælp. Vores »No win, no fee«-politik betyder, at du kun betaler, hvis vi vinder sagen for dig. Log ind på din skadekonto.
- Jeg fløj sammen med andre – kan jeg også indsende et krav på deres vegne?
Ja, du kan tilføje flere passagerer til dit krav, så længe I rejste på samme booking. Hvis passagererne havde separate bookinger, kan det være nødvendigt at indsende separate krav.
- Mine børn var med på flyet – skal jeg tilføje dem til passagerlisten?
Spædbørn under 2 år, som normalt rejser til en reduceret pris eller deler sæde med en forælder, er ikke berettiget til kompensation. Hvis dine børn var under 2 år på tidspunktet for flyvningen (dvs. barnet ikke havde fyldt 2 år på dagen for flyvningen), skal de ikke medtages på passagerlisten på din konto.
- Jeg har ikke længere alle mine rejsedokumenter. Kan jeg stadig indsende et krav?
Det er bedst at gemme alle rejsedokumenter (f.eks. billetter, reservationsbekræftelser, boardingkort og e-mails fra flyselskabet), da du kan blive bedt om at fremvise dem senere. Hvis du ikke længere har disse dokumenter, kan et bevis på betaling af din oprindelige billet stadig gøre det muligt for os at behandle dit krav. Rejsebureauer eller selv flyselskabet kan ofte levere kopier af dokumenterne, hvis de bliver anmodet om det.
- Hvor lang tid har jeg til at indsende mit krav?
I henhold til europæisk lovgivning afhænger fristen for at indsende et krav af flyruten. Tidsfristen varierer fra land til land. I Storbritannien er forældelsesfristen f.eks. 6 år (5 år i Skotland), i Frankrig kan du kræve erstatning i op til 5 år, og i Holland kun i 2 år efter din flyvning. Flyberegneren på vores hjemmeside tager højde for disse forskellige regler for at give dig præcise oplysninger om din kompensation.
- Hvor lang tid tager det at indsende mit krav?
Når du har indsendt dit krav til os, vil vi kontakte dig inden for 3 arbejdsdage for at informere dig om, hvorvidt dit krav har bestået vores sekundære vurdering. (Bemærk, at hvis du ønsker, at vi skal overholde den lovbestemte afkølingsperiode, vil vi vente med at vurdere dit krav, indtil denne 14-dages periode er udløbet). Herefter kan kravprocessen begynde. Vi holder dig opdateret om de skridt, vi tager, via din login-konto og din tidslinje. Processens længde afhænger af, hvor mange skridt vi skal tage.
- Vil I tage flyselskabet i retten på mine vegne?
I nogle tilfælde er det nødvendigt at starte en inkassoproces eller anlægge sag mod flyselskabet. Vi dækker udgifterne til disse trin, så du ikke skal betale noget, hvis kravet ikke fører til kompensation. Hvis vi vinder sagen, bliver sagsomkostningerne dækket som en del af vores no win, no fee-aftale.
- Hvornår modtager jeg min kompensation?
Sagsbehandlingstiden varierer, men vi gør vores bedste for at fremskynde processen. Udbetalingen af kompensation kan tage et par måneder eller længere, afhængigt af de juridiske procedurer og myndighedernes behandlingstider.
- Hvilken bankkonto bliver kompensationen overført til?
Det afhænger af situationen. I de fleste tilfælde bliver kompensationen overført til vores bankkonto af flyselskabet. Herefter beder vi dig om dine kontooplysninger, så vi kan overføre kompensationen til dig, efter at vores gebyr er fratrukket. Hvis kompensationen overføres direkte til din konto, sender vi en faktura på gebyret.
- Jeg oplevede forsinkelser på to forskellige flyvninger (f.eks. ud- og hjemrejse) – kan jeg indsende krav for begge?
Hvis du har oplevet forsinkelser på to forskellige flyvninger, som ikke var en del af samme booking, skal du indsende to separate krav. Da omstændighederne aldrig er helt ens, vurderes hver flyvning individuelt. Flere flyvninger kan kun indgå i ét samlet krav, hvis de hører til samme booking.
- Jeg har allerede indsendt et krav direkte til flyselskabet, men det blev afvist – kan jeg stadig indsende et krav via Fly-Forsinket.dk?
Hvis flyselskabet har afvist din første anmodning, kan du stadig indsende dit krav til os. Flyselskaber henviser ofte til »ekstraordinære omstændigheder« ved afslag. Når du har indsendt dit krav, vurderer vi dine muligheder. Afhængigt af de konkrete omstændigheder og flyselskabets svar kan vi vælge at springe visse trin over. Du kan følge udviklingen og vores handlinger på din klientkonto.
- Hvad koster det at bruge Fly-Forsinket.dk?
Vi arbejder efter princippet »no win, no fee«. Vores eksperter håndterer alt papirarbejde og forhandler med flyselskabet på dine vegne for at øge dine chancer for kompensation. Når vi vinder sagen, er vores honorar 29 % af kompensationsbeløbet.
Hvis flyselskabet uretmæssigt nægter kompensation, kan vi føre sagen videre i retten for at beskytte dine rettigheder. Retssager medfører ekstra omkostninger (f.eks. juridisk research, advokater og papirarbejde), og hvis vi vinder i retten, opkræver vi yderligere 15 % for at dække disse udgifter.
Du kan læse mere på vores prisside.
- Jeg vil helst kommunikere med jer på et andet sprog – har det betydning, hvilken af jeres hjemmesider jeg indsender mit krav via?
Uanset hvilken hjemmeside du indsender dit krav via, vil din konto og tidslinje være på dansk, hvis du bruger fly-forsinket.dk. Hvis du foretrækker at kommunikere med os på et andet sprog, kan du vælge det i menuen øverst på siden.
- Mit fly var over tre timer forsinket, men jeres hjemmeside siger, at jeg ikke er berettiget til kompensation. Hvorfor er det?
Flere faktorer spiller ind, når det skal afgøres, om du er berettiget til kompensation. Ifølge EU-reglerne er det kun flyvninger, der enten opereres af et EU-flyselskab eller afgår fra EU, som kan give ret til kompensation.
Hvis dit fly afgik med over tre timers forsinkelse, men ankom til destinationen mindre end tre timer for sent, har du muligvis ikke ret til kompensation. Kompensationen afhænger nemlig udelukkende af forsinkelsen ved ankomst. I så fald vil du ikke være berettiget til kompensation.
Du kan finde flere oplysninger om betingelserne for kompensation på vores hjemmeside.
- Hvad er en afkølingsperiode?
I overensstemmelse med Consumer Contracts Regulations 2013 (artikel 30, 31 og 36) er det muligt at annullere dit krav inden for 14 dage efter, at det er blevet indsendt til os. Se venligst dokumentet 'Vilkår og betingelser' for flere detaljer.