Hvis dit Air France – KLM fly er forsinket, annulleret eller overbooket, her er had du bør gøre

Air France - KLM er et fransk-hollandsk flyselskab med hovedsæde i Charles de Gaulle Lufthavn, nær Paris. Virksomheden blev grundlagt gennem en fusion mellem Air France og KLM i 2004, , men individuelt har begge virksomheder opereret i årtier. Flyselskabet er en del af SkyTeams flyselskabsalliance. Virksomheden udnytter de to store europæiske navne i deres respektive oprindelsesregioner i deres operationer, Amsterdam Lufthavn Schiphol og Paris-Charles de Gaulle Lufthavn.

Helejede datterselskaber omfatter:

  • Air France Cargo

  • HOP!

  • Transavia France

  • KLM Cargo

  • KLM cityhopper

  • Martinair

  • Transavia

Forsinkelser of aflysninger med KLM – Air France

KLM 

I 2016 annullerede KLM 2% af deres flyvninger fra Københavns lufthavn: 3 ud af 178 fly blev aflyst. Antallet af flyvninger forsinket mere end 15 minutter var 32. Den gennemsnitlige forsinkelsestid på disse flyvninger var 52 minutter, hvilket resulterer i en forsinkelsesrate på 19%.

Air France 

Air France opererede 127 afganger fra Københavns lufthavn i 2016. Flyselskabet havde ingen aflysninger i 2016, men havde forsinkelser på 24 af deres flyvninger fra Københavns Lufthavn. Dette resulterede i samme forsinkelsesfrekvens som sin partner - 81%. Den gennemsnitlige forsinkelsestid var dog et par minutter mindre: 51 minutter.

Selv om begge virksomheder stræber efter at minimere forsinkelser og er velkendte for i de fleste tilfælde at give deres kunder god service, kan forsinkelser og annulleringer ikke undgås helt. Forsinkelser og aflysninger er en del af enhver luftfartsselskabs normale daglige drift. Luftfartsselskabets ansvar er at minimere effekten for passagererne, når det sker og gøre alt, hvad der med rimelighed kan forventes for at undgå lange forsinkelser.

På trods af dette rapporterer vores kunder ofte, at de oplever lange forsinkelser på deres KLM - Air France-flyvninger. Meget ofte rejser danske passagerer med flyselskabet på langdistanceflyvninger og har en stop-over på Schiphol eller Charles de Gaulle. I disse tilfælde vil forsinkelser på mindre end 3 timer resultere i meget lange forsinkelser i alt, da passagererne mister sine forbindelsesflyvninger fra disse hubs. I begge tilfælde kan passagerer have ret til økonomisk kompensation og pleje.

Så hvad skal man gøre?

  • Bemærk den nøjagtige længde af din forsinkelse: er det 3 timer eller mere ved ankomst til den endelige destination har du måske ret til kompensation

  • Check for codeshare: når du flyver med KLM –Air France altid dobbetcheck om det var en af flyselskabets datterselskaber der opererede flyvningen der blev forsinket eller annuleret. Det er flyselskabet der operede flyviningen der er ansvarlig for at udbetale kompensation. Det kan også være at en SkyTeam partner opererede flyvningen.

  • Spar på rejsedokumenter: gem en kopi af din e-billet / reservationsbekræftelse / boardingpas

  • Bemærk dit flyvenummer: vil du blive bedt om disse oplysninger, hvis du ved ønsker at kræve erstatning et senere tidspunkt

  • Forsøg at finde ud af årsagen til din forsinkelse: dette kan være vigtigt for gyldigheden af dit potentielle krav. Jo flere oplysninger du kan få på stedet, desto bedre kan du bedømme flyselskabets reaktion på et senere tidspunkt

  • Check om andre flyvninger er forsinket eller aflyst: hvis kun klm-air france er forsinket, skyldes det for det meste et problem med flyselskabet og ikke et generelt problem, som f.eks. Vejrforhold. Du bør checke både din afgang og ankomst lufthavn.

  • Check dit sag gratis: brug vores krav kalkulator for at se, hvor meget kompensation du måske har ret til, Så du behøver ikke selv foretage beregningen. Denne check er uforpligtende og gratis.

  • Krev din ret: send ind dit krav til os dersom du ønsker vores assistance til at kræve din kompensation eller check vores informationssider om passagerrettigheder og forordning 261/2004. Vi vil med glæde gøre hele arbejdet for dig. Hvis du vil gøre det selv, kan du læse mere om EU-forordningen her. De fleste passagerer desværre uvidende om deres rettigheder, når de rejser med fly, og i de fleste tilfælde modtager folk ikke den kompensation, de har juridisk ret til, efter at de har oplevet lange forsinkelser. Vores vigtigste tip er: kend dine rettigheder og sørg for, at de respekteres og håndhæves.

➜ SEND IND DIT KRAV