Aflyst fly: dine rettigheder

En aflysning af en flyvning betyder at ens oprindelige flyvning bliver annulleret og man skal istedet flyve med en alternativ flyvning, med et nyt flyvenummer. I sådanne tilfælde skal man vente til den næste flyvning der opereres af flyselskabet eller man skal rejse med et alternativt flyselskab. I visse tilfælde kan man også blive booket om til en tidligere afgang. Uanset, skal flyselskabet i tilfælde af en aflysning altid sørge for at passageren bliver fragtet til sit endelige bestemmelsessted på hurtigst mulig måde.

Dersom flyselskabet ikke formår at fragte passagerer til sin endelige destination indenfor en bestemt tidsramme, har den rejsende ret til kompensation på op til 600 EUR.  Det er fint at vide, så du ved hvad du faktisk kan kræve.

➜ Check kompensationsbeløb

Hvornår har du ret til kompensation?

Dersom du bliver informeret om at din flyvning er aflyst mere end 2 uger inden din afrejse, har du ret til kompensation dersom din alternative flyvning afgår mere end 2 timer inden planlagt afgangstid eller ankommer mere end 2 timer senere end den planlagte ankomsttid.

Hvor meget har du krav på?

  • 250 EUR for flyvninger op til 1.500 km - De fleste flyvninger indenfor EU.

  • 400 EUR for flyvninger inden for EU, der er længere end 1.500 km.

  • 400 EUR for flyvninger inden for og udenfor EU mellem 1.500 km og 3.500 km.

  • 600 EUR for alle andre flyvninger over 3.500 EUR

Alternativ flyvning først næste dag

Hvis flyselskabet ikke formår at fragte passagerer til sin endelige destination den samme dag, kan det blive nødvendigt med en overnatning. Dersom flyselskabet giver dig en flyvning næste dag, skal de også tilbyde dig hotelophold og transport til og fra hotellet. Dersom du ikke blev tilbudt hotelophold af flyselskabet og du selv skulle måtte betale for dette, kan du kræve at få udgifterne refunderet. Derudover skal flyseskabet tilbyde grundleggende passagerpleje, hvilket inkluderer mad, drikkevarer og brug af kommunikationsmidler (telefon, e-mail).

Ken dine rettigheder slik at du kan sørge for at du modtager den pleje du har krav på.

Er du berettiget til kompensation?

I henhold til lovgivning skal flyselskabet betale op til 600 EUR per passager dersom en aflysning møder de grundlæggende kriterier og aflysningen ikke skyldtes ekstraordinære omstændigheder.

Check  din flyvning med vores Krav Kalkulator for at checke hvor meget du måske er berettiget til for dit aflyste fly. Hvis du ønsker, kan du også sende ind dit krav til os. Vi forsøger at lave arbejdet så enkelt som muligt for dig. Samtidigt kan vores assistance øge chancerne for at få din kompensation udbetalt. Det vigtigste arbejdet vi gør, er at sikre at flyselskabet ikke kommer av sted med at give ugyldige begrundelser eller usande forklaringer. Vi kender lovgivningen og den relevant retspraksis, hvilket vi mener hjælper mange passagerer med at modtage den kompensation de ellers ville blive nægtet.

Vidste du at omtrent 95% af alle krav bliver afvist i første omgang? De mest almindelige undskyldninger er at omstændighederne var udenfor flyselskabets kontrol. Mange årsager der først kan opfattes som udenfor selskabernes kontrol er faktisk en del af deres operationelle ansvar, så som tekniske fejle og driftsproblemer. Ofte bliver også vejrforhold nævnt som en ekstraordinær omstændighed. I visse tilfælde er det også det, men i mange tilfælde er det også dårlig planlægning og forsinkelser på tidligere ruter, der forårsager langt større forsinkelser end strengt nødvendigt.