Forsinket eller aflyst fly med Thomas Cook Scandinavia: dette bør du vide 

Thomas Cook Scandinavia blev etableret 9. maj 2008. Inden dette, opererede selskabet under navent MyTravel Airways og endu længre tilbage i tid, under navnet Premiair.

Flyselskabet er en del af Thomas Cook Group Airlines, bestående af Thomas Cook Airlines Scandinavia, Thomas Cook Airlines Belgium og Thomas Cook Airlines UK. Tilsammen opererer flyselskabet en flåde på 100 passagerfly.

Selskabet opererer kun charterflyvninger, dette i forbindelse med pakkerejser blandt andet for Spies. Dermed skiller flyselskabet sig fra flyselskaber der opererer rutefly. Flyvninger bliver opereret fra Billund, Aalborg, Odense, Rønne og fra København.

Forsinkelser og aflysninger med Thomas Cook Scandinavia

Det er måske ekstra irriterende, når der opstår en forsinkelse med dette flyselskab, da alle passagerer på flyvningen skal på ferie og har forudbetalt hele deres ophold. For alle rejsende, for hvem ferietiden er begrænset, tæller hver time. Dette giver et stort ansvar for flyselskabet til at drive deres fly til tiden og uden ulemper for deres kunder. På trods af dette er Thomas Cook fly ofte sene og det skyldes ofte tekniske problemer.

I 2016 var der 50 planlagte afreiser fra Københavns lufthavn. Af disse blev 1 flyvning kanselleret og 7 forsinket.Flyselskabets gennemsnittlige forsinkelses tid er relativt høj, med 119 minutter i 2016. I alt blev 14% af flyselskabets flyvninger forsinkede med mere end 15 minutter.

Almindelige årsager til, at Thomas Cook afviser krav om kompensation

Den mest almindelige grund til at flyselskabet afviser krav fra passagerer, er på grundlag af ekstraordinære omstændigheder. Selv om dette i nogle tilfælde kan være sandt, er det meget ofte ikke rigtigt. I modsætning til mange andre luftfartsselskaber kommer Thomas Cook ofte med et meget detaljeret svar på, hvorfor forsinkelsen eller aflysningen opstod. Men mens de kommer frem med årsagen, hævder de også, at det bør betragtes som ekstraordinært. I mange tilfælde, såsom teknisk fejl, er dette forkert.

Vær derfor opmærksom på, at når flyselskaberne opgiver denne grund, skal du være sikker på, at det faktisk betragtes som ekstraordinært af forordningen og retspraksis - ikke kun af flyselskabet selv.

For det andet tilbyder Thomas Cook Danmark ofte rejsekuponer i stedet for kompensation. I dette tilfælde giver selskabet ikke passagererne et eksplicit valg, men de bliver blot informeret om, at de vil modtage gavekort som kompensation. Passengrs bør vide, at de har ret til at afvise dette og anmode om kontant kompensation i stedet.

Husk, at selvom du har fået refusion for en del af din ferie i overensstemmelse med pakkerejseloven, har du måske stadig ret til kompensation. Den ene udelukker ikke den anden, da de kompenserer dig for forskellige ting.

Hvad bør du gøre?

  • Bemærk den nøjagtige længde af din forsinkelse: er det 3 timer eller mere ved ankomst til den endelige destination har du måske ret til kompensation

  • Gem en kopi af din e-billet / reservationsbekræftelse / boardingpas: disse kan være nyttige både til din rejseforsikring, og de er nødvendige, hvis du ønsker at sende ind et krav

  • Bemærk dit flyvenummer: vil du blive bedt om disse oplysninger, hvis du ved ønsker at kræve kompensation et senere tidspunkt

  • Forsøg at finde ud af årsagen til din forsinkelse: dette kan være vigtigt for gyldigheden af dit potentielle krav. Jo flere oplysninger du kan få på stedet, desto bedre kan du bedømme flyselskabets reaktion på et senere tidspunkt

  • Check om andre flyvninger er forsinket eller aflyst ved din afgang og ankomst lufthavn: Hvis kun Thomas Cook er forsinket, skyldes det for det meste et problem med flyselskabet og ikke et generelt problem, som f.eks. vejrforhold.

  • Brug vores krav kalkulator for at se, hvor meget kompensation du måske har ret til, så du behøver ikke selv foretage beregningen. Denne check er uforpligtende og gratis.

  • Send ind dit krav til os dersom du ønsker vores assistance til at kræve din kompensation eller check vores informationssider om passagerrettigheder og forordning 261/2004.

➜ CHECK DIT FLY