Forsinket eller aflyst fly fra Billund lufthavn 

Billund Lufthavn er Danmarks næststørste lufthavn og fungerer som den internationale lufthavn i Vestdanmark. Nye ruter tilføjes ofte til flyselskabets netværk, og i 2017 havde lufthavnen direkte forbindelse til mere end 90 destinationer og one-stop-forbindelser til 500 destinationer rundt om i verden. Lufthavnen har næsten 3 millioner passagerer om året.

Tips of Tricks

Inden du forlader dit hjem eller hotel, er det altid smart at tjekke lufthavens hjemmesider og den aktuelle flyvning for at se, om der er annonceret forstyrrelser. Flyselskaber vil som regel forsøge at informere passagererne om forsinkelse eller aflysning, men ofte forekommer mange forsinkelser i sidste øjeblik, i sådanne tilfælde bliver ikke passagerer informeret om forsinkelsen eller aflysningen på forhånd. På Billund lufthavns hjemmeside kan du se oversikten over alle de planlagte ankomster og avgange, samt se om nogle ændringer har blevet gort til den planlagte rudetabellen:

http://www.bll.dk/

Under afgange kan du se status for alle flyvninger.

Lufthavnen vil også i mange tilfælde annoncere om ekstra lange køe, for eksempel i sikkerhedskontrollen, eller andre usedvanlige omsændigheder, der krever at man kommer lidt tidligere til lufthavnen.

Hvis det har blevet annoceret at dit fly er forsinket, råder vi dig stadig til at kontakte flyselskabet. I visse tilfælde skal du ligevel checke ind til tiden, på trods af ­­at en forsinkelse er annonceret.

Hvis dit fly er forsinket eller aflyst 

Som flypassager til/fra en lufthavn i et EU land har du mange retigheder – måske har du også ret til økonomisk kompensation.

Forsinkelseserklæring

Dersom du allerede er i lufthavnen og det bliver annonceret at dir fly er forsinket eller aflyst, anbefaler vi dig at spørge efter en forsinkelseserklæring.  Detter et dokument udsted af flyselskabet der bekræfter aflysningen eller forsinkelsen og specifiserer de planlagte og de nye afgang og ankomsttider, og vil dermed også nekræfte at din flyvning var forsinket med mere end tre timer. Du har også måske brug for denne informationen senere, dersom du ønsker at anmelde noget til din rejseforsinkring. HVis du blivr nægtet boarding udstedes nogle gange også et dokument der bekræfter dette.

Mad og drikke kuponer

Du bør også spørge om mad og drikke kuponer. Ofte vil det blive annonceret at sådnne vil blive delet ud – andre ganger annonceres det ikke. Det avhenger ofte af hvilket flyselskab du rejser med hvor godt passagerer bliver informeret om sine rettigheder og hvor meget pleje man modtager.

I henhold til EUs forordning om passagerrettigheder, skal rejsende modtage grundlæggende pleje hvis deres flyvning er forsinket ved avgang med:

  • Mere end 2 timer for flyvninger på mindere end 1500 km.

  • Mere end 3 timer for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km.

  • Mere end 4 timer for flyvninger fra 3.500 km

I tillegg til mad og drikke, omfatter grunlæggende pleje også kommunikationsfaciliteter. Dersom man må overnatte skal flyselskabet tilbyde hotelophold og transport til og fra hotellet.

Find ut om du har krav på at modtage økonomisk kompensation og/eller refunsion af udgifter. Om du er berrettiget, avhenger av en række faktorer. I nogle tilfælde er det mere ligefrem, i andre tilfælde er situationerne mere komplicerede, og om men er berettiget til kompensation eller ej  kan kræve en mere omfattende analyse af flere faktorer. Her er de vigtigste kriterier:

  • Dit fly var forsinket med 3 timer eller mere

  • Din flyvning avgik fra en lufthavn indenfor EU eller EØS eller

  • Dit fly avgik fra en ikke europæsik lufthavn og du ankom til en lufthavn indenfor EU med et europæisk flyselskab

  • Ekstraordinære omstændigheder var ikke årsag til forsinkelsen eller aflysningen

  • Du checket ind til tiden og havde en bekræftet reservation til flyvningen

Find ud hvor meget du måske har krav i tilfælde din flyvning møder kriteriene oven for:

  • € 250 for flyvninger op til 1.500 km. Indenfor denne distance falder de flæste flyvninger indenfor EU.

  • € 400 for flyvninger inden for og udenfor EU mellem 1.500 km og 3.500 km.

  • € 600 for alle andre flyvninger over 3.500 km.

Fly-forsinket.dk kan fortelle sig om vi tror du er berettiget til kompensation for din flyvning. Angiv dine flyvedetaljer i vores krav kalkulator , helt uden forpliktelser. Vi forteller dig hvor meget kompensation du måske har ret til at modtage. Derefter beslutter du selv, om du ønsker at sende ind dit krav til os og modtage vores assistance. Vores team har den nødvendige erfaring og kompetence til at behandle dit krav på en effektiv og professionel måde.

Hvis du har spørgsmål du gerne vil have besvaret inden du sender dit krav ind til os, kan du besøge vores Ofte Stillede Spørsmål, eller skrive til os på info@fly-forsinket.dk. Vi står klare til at hjælpe dig, med generelle spørsmål om dine rettigheder som flypassager eller med et specifict krav!

➜ TJEK DIT FLY