Hammer 719066 1920

Passagererrettigheder i tilfælde af aflysninger styrkes

torsdag den 11. maj 2017

Torsdag 11 mai 2017, blev det bestemt af af EF-domstolen, at passagerer, der ikke er blevet informeret i god tid om at deres flyvning er blevet aflyst, har ret til kompensation. Det blev fastslået, at det er irrelevant om passagerene bookede gennem et rejsebureau eller direkte med flyselskabet. 

EF-domstolen skuffende mange forkæmpere for passagerrettigheder, da de tidligere denne måneden fastslog at en Bird Strike regnes for en ekstraordinær omstændighed. Men nu styrker domstolen rettighederne til passagerers, der har blevet ramt af en aflysning og ikke blevet tilstrækkeligt informeret. I den aktuelle sag, fik en Hollænder vide at hans flyvning var blevet aflyst 10 dage inden afrejse. I henhold til EU's passagerlovgivning, EF 261/2004, skal rejsende dog informeres om aflysningen 14 dage inden afrejse.

Sagsøgde nægtet at udbetale kompensation til passageren, da de havde informeret rejsebureauet om aflysningen i tide. Domstolen fastslog dog, at dette ikke begrænsede flyselskabets ansvar for at informere kunden. Den afgørende faktor er, på hvilket tidspunkt passageren oplever ændrede flyvetider.