Overbooket fly og nægtet boarding: her er dine rettigheder

Et fly er overbooket når flyselskabet har solgt flere billetter end der er pladser til rådighed på flyet. Som følge af sådanne procedurer og fulde fly vil nogle rejsende blive afvist ved gate af flyselskabets personale. De passagerer der bliver efterladt har omfattende rettigheder, der svarer til r rettighederne ved en forsinket eller annulleret flyvning. Hvorfor overbooker luftfartsselskaberne sine flyvninger, hvordan beslutter men hvem der må flyve, og hvordan gør man krav på sine rettigheder?

Dine rettigheder ved nægtet ombordstigning

Hvis en flyvning er overbooket, er der normalt to mulige scenarier. Flyselskabet er nemlig forpligtet til at bede passagerer opgive sit sete frivilligt, inden de nægter passagerer at stige ombord.

Mulighed A: Du bliver ufrivilligt nægtet boarding

Dersom du ikke har frivilligt valgt at stå til side og opgive dit sete, har du ret til økonomisk kompensation i henhold til EUs forordning om passagerrettigheder. Det afhænger af din destination og flydistance hvor meget kompensation du er berettiget til, men du har ret til kompensation uafhængigt af prisen på din oprindelige billet. Dette betyder for eksempel at du har samme ret til kompensation, hvis du rejste med en ungdomsbillet, som med en business class billet.

Du skal vide at du altid er berettiget til kompensation vis du ufrivilligt blev nægtet boarding grundet et overbooket fly; det er flyselskabets ansvar at flyvningen er overbooket, i henhold til EF 261/2004, der er lovgivningen der specificerer flypassagerers rettigheder i EU/EØS.

Vi ved at flyselskaberne ofte ikke informerer passagerer om deres rettigheder. Du kan checke om du kvalificerer til kompensation for nægtet boarding, en annullering eller forsinkelse, i vores krav kalkulator. Du behøver kun at angive dit flyvenummer og dato for flyvningen for at se vores indledende bedømmelse af hvor meget du måske er berettiget til.

➜ TJEK DIN FLIGHT

For at forordningen finder andvendelse, når de de følgende kriterier også mødes:

  • Flyvningen finder sted indenfor EU, eller
  • Mellem et EU land of et ikke-EU land

Dersom flyvningen finder sted udenfor EU, gælder ikke europæisk lovgivning.

Mulighed B: du giver op dit sæde frivilligt

Flyselskabet skal spørge passagerer, ved check ind eller ved gaten, om de ønsker at frivilligt trække sig fra flyvningen. Som kompensation gives normalt rejse kuponer eller kontant betaling, samt en fast plads på det næste tilgængelige fly. I visse tilfælde tilbydes også en opgradering på den næste flyvningen.

I tilfælde af at du frivilligt giver op dit sæde og modtager kompensation til gengæld, ophører din ret til yderligere kompensation i henhold til EU's bestemmelser om passagerrettigheder. Dette gælder uanset hvilken form for kompensation du har modtaget. Hvis du  siger ja til at opgive din bookede plads på flyvningen, er det en frivillig beslutning, som betyder at du har accepteret at flyve på et senere tidspunkt.

Andre rettigheder om du bliver nægtet boarding 

Hvis en passager afvises ved gaten på grund af en overbooket flyvning, har han/hun ret til grundlæggende pleje. Dette inkluderer måltider og drikkevarer samt to gratis telefonopkald, fax eller e-mailer.

Hvis erstatningsflyvningen ikke finder sted før den følgende dag, er de passagerer, der bliver efterladt, også berettiget til et hotelophold, herunder transport til hotellet og tilbage til lufthavnen.  Dersom du selv ender med at betale for disse udgifter kan du kræve refusion af flyselskabet.

Dette er årsagerne til overbookede flyvninger

Den hyppigste årsag til overbooking er, at flyselskaberne faktisk regner med at en andel rejsende ender med at ikke tage deres bookede fly . For at sikre at kapaciteten til flyvemaskinerne bliver fuld ud udnyttet, opererer flyselskaberne med en overbookings margin, fordi statistisk sæt er det altid en procentandel der ikke møder op eller der ændrer sin flyvning. Specielt rejsende med fleksible billetter og specielt billige billetter bestemmer sig spontant for at ændre sin afrejse. Derudover er det næsten altid nogen passagerer der ikke når gaten eller check-ind til tiden.

I tilfælde af disse "sidste minuts" flyveændringer kan flyselskabet ikke videresælge billetten, og sædet forbliver ledigt. Disse såkaldte "no-show" passagerer udgør en betydelig del af passagererne. I 2009 var der ca. 3 millioner passagerer, der ikke dukkede op til sin Lufthansa flyvning, uden at aflyse flyvningen. Dette gælder især ruteflyvninger og lang-distance flyvninger. Lavprisflyselskaber undgår generelt at overbooke, da kompensationsbetalingerne overstiger omsætningen, da den oprindelige salgsprisen er relativt lav.

En anden grund til dobbeltbookede sæder er at passagerer der har mistet sin flyforbindelse og passagerer på aflyste flyvninger, bliver ombooket. Sådan fyldes flyvninger med passagerer der ikke var regnet med i første omgang.

Vi hjælper dig kræve kompensation 

Dersom du bliver nægtet boarding mod din vilje, kan du kontakte Fly-forsinket.dk. Vi vil med glæde hjælpe dig at håndhæve din ret til kompensation – vi gør det ukompliceret og nemt for dig!

➜ SEND IND DIT KRAV