Shutterstock 321189374

Hvad du behøver at vide, hvis dit fly er forsinket eller aflyst i sommer

tirsdag den 8. august 2017

Mange passagerer er desværre stadig uvidende om dette, men flypassagerer i EU er faktisk beskyttet af lovgivning. Forordning 261/2004, bestemmer, at passagerer skal modtage kompensation fra flyselskabet, hvis deres flyvning annulleres eller de uretmæssigt nægtes boarding. En forsinkelse, som er længere end 3 timer, tæller som et annulleret fly. Her er hvad du behøver at vide om sagen; Hvornår har du ret til kompensation? Hvor meget har du egentlig ret til? Og hvordan kan du kræve kompensation? 

Lad os starte med begyndelsen - hvilke kriterier skal opfyldes for at forordningen skal gælde?

  • Flyvningen skal afgå fra en europæisk lufthavn, eller flyve til en europæisk lufthavn med en europæisk luftfartsselskab.

  • Du skal have en bekræftet reservation og være ved indtjekning og gaten til tiden.

  • Dit fly skal være mere end 3 timer forsinket ved ankomst, eller, hvis dit fly aflyses, skal du ankomme din destination mere end 2 timer efter planlagt ankomst.

  • Hvis du bliver nægtet ombordstigning, skal dette være uretmæssigt (for eksempel på grund af et overbooket fly)

Så hvis dette er tilfældet, har du altid ret til økonomisk kompensation? Desværre er det ikke så let. Der er en nemlig en undtagelsesbestemmelse i forordningen, der fritager luftfartsselskaberne fra deres forpligtelse til at betale kompensation: hvis ekstraordinære omstændigheder forårsagede forsinkelsen. Her er nogle eksempler på, hvad dette potentielt kunne indebære. Men vær dog opmærksom på, at begrebet ikke er fuldt defineret i forordningen, hvilket også giver plads til forskellige fortolkninger og subjektive vurderinger.

  • Uvejr der gør det umuligt for fly at operere som normalt. Typisk vil stærke vinde, meget lav sigtbarhed, og kraftigt  tordenvejr blive betragtet som forhold, hvorunder det ikke er sikkert at flyve. I disse tilfælde vil flyvekontrollen pålægge restriktioner.

  • Politisk ustabilitet, sikkerhedstrusler, terrortrusler og lignende

  • Problemer i lufthavnen, for eksempel hvis landingsbanen bliver lukket

  • En strejke uden for flyselskabets kontrol, for eksempel af flyvekontrollen

  • En birdstrike, et lynnedslag i flyet, at en passager bliver syg ombord: alle disse forhold betragtes for at være hændelser der ikke med rimelighed kan forudses eller undgås

Fælles for alle disse omstændigheder er at de regnes for at være udenfor flyselskabets kontrol. En forsinkelse, under sådanne omstændigheder, kan ikke undgås, selvom alle rimelige tiltag er blevet taget. De enkelte flyselskaber kan ikke holdes ansvarlig i disse tilfælde, fordi det simpelthen ikke er muligt for dem at forhindre forstyrrelserne.

Var der ingen ekstraordinære omstændigheder? Okay, lad os se, hvor meget du har ret til at modtage!

  • Under 1500 km = 250 EUR

  • 1500 km - 3500 km = 400 EUR

  • 3500 km og mere = 600 EUR

Et lille tip: mål afstanden på din flight online med Cirkel Linje metoden, og husk at beregne afstanden for hele din flyvning, fra start til slut.

Så til sidst, er der nogle yderligere undtag: hvis din flyvning er mere end 4000 km, og dit fly er forsinket med mellem 3 og 4 timer, har flyselskabet lov til at reducere din kompensation med halvdelen; fra 600 EUR til 300 EUR og fra 400 EUR til 200 EUR.

Det er meget at holde styr på, men det er også vigtigt, at kende sine rettigheder. Hvis du ikke er sikker på om du har ret til kompensation, eller du ønsker hjælp til at kræve din ret, så gør vi hos Fly-Forsinket.dk det hele ret nemt for dig. Du skal bare angive dine flyvedata i vores beregner og vi fortæller dig hvor meget du måske har ret til. Så skal du bare angive dine oplysninger og du er klar til at sende ind dit krav til os! Vi starter behandlingen med det samme og du behøver slet ikke tænke mere på hvad, hvor meget og hvornår.

Og husk, hvis dit fly blev forsinket eller annulleret, og du ikke modtog et tilbud om pleje, har du krav på refusion af dine ekstraudgifter!