Københavns Lufthavn CPH: flyforsinkelser og aflysninger

Flyforsinkelser og punklighed

Københavns lufthavn er Danmarks største lufthavn. Over 80% af lufttrafikken i Danmark sker fra denne lufthavn. I 2016 blev der opereret 264 990 afgange og ankomster fra lufthavnen og næsten 29 millioner passagerer rejste til eller fra lufthaven.

I 2016 var punktligheden ved lufthavnen på omkring 80%. Dette betyder at rundt 20% af afgange fra CPH lufthavn blev forsinket med mere end 15 minutter. Punktligheden ved ankomster var i gennemsnit 83%; 17% af alle ankomster blev forsinket med mere end 15 minutter. I alt blev 1378 afgange aflyst og 1448 ankomster blev aflyst.

Har du oplevet, at dit fly fra CPH lufthavn blev forsinket i lang tid eller annulleret? Tjek her, om du har ret til økonomisk kompensation eller læs vores tips og tricks om hvad du bør gøre, hvis det sker for dig.

Tips og tricks

Inden du forlader dit hjem eller hotel, er det altid smart at tjekke lufthavnens hjemmesider og den aktuelle flyvning for at se, om der er annonceret forstyrrelser. Flyselskaber vil som regel forsøge at informere passagererne om forsinkelse eller aflysning, men ofte forekommer mange forsinkelser i sidste øjeblik, i sådanne tilfælde bliver ikke passagerer informeret om forsinkelsen eller aflysningen på forhånd. På Københavns lufhavns hjemmeside kan du se oversikten over alle de planlagte ankomster og afgange, samt se om nogle ændringer har blevet lavet til den planlagte rudetabellen:

Afgage og ankomster ved Københavns Lufthavn 

Lufthavnen vil også i mange tilfælde annoncere om ekstra lange køe, for eksempel i sikkerhedskontrollen, eller andre usedvanlige omsændigheder, der krever at man kommer lidt tidligere til lufthavnen.

Hvis det har blevet annonceret at dit fly er forsinket, råder vi dig stadig til at kontakte flyselskabet. I visse tilfælde skal du alligevel checke ind til tiden, på trods af ­­at en forsinkelse er annonceret.

Forsinket fly fra Københavns Lufthavn? Måske har du ret til kompensation!

Vi giver dig råd, for hvad du bør gøre dersom du oplever en forsinkelse eller aflysning i Københavns lufthavn. Som flypassager til/fra en lufthavn i et EU land har du mange rettigheder – måske har du også ret til økonomisk kompensation.

Forsinkelseserklæring

Dersom du allerede er i lufthavnen og det bliver annonceret at dit fly er forsinket eller aflyst, anbefaler vi dig at spørge efter en forsinkelseserklæring.  Dette er et dokument udsted af flyselskabet der bekræfter aflysningen eller forsinkelsen og specificerer de planlagte og de nye afgang- og ankomsttider, og vil dermed også bekræfte at din flyvning var forsinket med mere end tre timer. Du har også måske brug for denne informationen senere, dersom du ønsker at anmelde noget til din rejseforsinkring.

Mad og drikke kuponer

Du bør også spørge om mad og drikke kuponer. Ofte vil det blive annonceret at sådanne vil blive tildelt – andre ganger annonceres det ikke. Det afhænger ofte af hvilket flyselskab du rejser med hvor godt passagerer bliver informeret om sine rettigheder og hvor meget pleje man modtager.

I henhold til EU's forordning om passagerrettigheder, skal rejsende modtage grundlæggende pleje hvis deres flyvning er forsinket ved afgang med:

  • Mere end 2 timer for flyvninger på mindre end 1500 km.

  • Mere end 3 timer for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km.

  • Mere end 4 timer for flyvninger fra 3.500 km

I tillæg til mad og drikke, omfatter grundlæggende pleje også Kommunikationsfaciliteter, hotelophold og transport til og fra hotellet, hvis dette er relevant.

Spar på kvitteringer og rejsebeviser

Du bør altid gemme kvitteringer, hvis du har afholdt ekstra udgifter. Derudover er det altid nyttigt at holde en kopi af din e-billet og reservationsbekræftelse, så du har dit referencenummer og flyoplysninger til rådighed. Nogle flyselskaber spørger også om boardingpas, når et krav bliver indsendt. Tag et billede af dit boardingkort, hvis du ikke allerede har det på din telefon, for at være på den sikre side.

Find ud av om du har krav på at modtage økonomisk kompensation og/eller refusion af udgifter.

Om du er berettiget, afhænger af en række faktorer. I nogle tilfælde er det mere ligefrem, i andre tilfælde er situationerne mere komplicerede, og om men er berettiget til kompensation eller ej  kan kræve en mere omfattende analyse af flere faktorer. Her er de vigtigste kriterier:

  • Var dit fly forsinket med 3 timer eller mere?

  • Afgik din flyvning fra en lufthavn indenfor EU eller EØS?

  • Hvis dit fly afgik fra en ikke-europæisk lufthavn og du ankom til en lufthavn indenfor EU, var flyselskabet der opererede flyvningen Europæisk?

  • Var usædvanlige omstændigheder årsag til forsinkelsen eller aflysningen?

 Find ud hvor meget kompensation du måske har krav i tilfælde din flyvning møder kriterierne oven for:

  • 250 EUR for flyvninger op til 1.500 km. Dette gjelder størsteparten af flyvninger indenfor EU.

  • 400 EUR for flyvninger inden for EU indenfor EU, der er længre end 1.500 km.

  • 400 EUR for flyvninger inden for og udenfor EU mellem 1.500 km og 3.500 km.

  • 600 EUR for alle andre flyvninger over 3.500 EUR

Fly-forsinket.dk kan fortælle dig om vi tror du er berettiget til kompensation for din flyvning og hvor meget

Angiv dine flyvedetaljer i vores krav-kalkulator, helt uden forpligtelser. Vi forteller dig hvor meget kompensation du måske har ret til at modtage. Vi viser dig hvilke steg vi vil tage for dig i processen, hvis du bestemmer dig for at sende ind dit krav til os.

➜ CHECK DIT FLY

Hvis du har spørgsmål du gerne vil have besvaret inden du sender dit krav ind til os, kan du besøge vores Ofte Stillede Spørsmål, eller skrive til os på info@fly-forsinket.dk.