Hvad du bør gøre hvis din SAS flyvning er forsinket, annulleret eller overbooket

SAS -  Scandinavian Airlines - er det flyselskab der opererer flest flyvninger til og fra Københavns lufthavn. SAS flyver til 1300 destinationer i hele verden, som en del af Star Alliance. SAS opretholder den højeste frekvens af afgange til og fra Skandinavien og forbinder mindre regionale lufthavne med internationale hubs.

Punktlighed har altid været et vigtigt mål for SAS, som fragter en stor andel business rejsende og andre ”frequent travellers”; rejsende der foretager mere end 5 rejser per år. Alligevel, for et selskab der opererer et stort antal flyvninger hver dag til og fra Danmarks lufthave, kan man ikke undgå at forsinkelser og aflysninger opstår.

Vi foreteller dig hvad du bør vide og hvad du bør gøre, hvis dit SAS fly bliver forsinket eller aflyst.

Almindelige årsager SAS giver for at undgå at betale kompensation

  1. En uforudset hændelse udenfor flyselskabets kontrol: på trods af at det ikke er mange tilfælde der kan betragtes som usædvanlige, er dette stadig den mest brugte undskyldning. I nogle tilfælde er det faktisk juridisk grundlag for at afvise et krav på grund of sådanne omstændigheder. Men i andre tilfælde bliver en årsag fejlagtig opgivet som en usædvanlig omstændighed, for eksempel, en uforudset teknisk fejl. Andre gange er em usædvanlig omstændighed kun en delvis eller indirekte årsag og i sådanne tilfælde kan passagerer stadig være berettiget til kompensation.

  2. Vejrforhold er en hyppig brugt årsag, der også ofte kan betragtes for at være udenfor flyselskabets kontrol. Dog ikke altid; for eksempel dersom forsinkelsen opstod på en anden rute eller tidligere flyvning. Derudover skal det vises til vejrforhold der gør det umuligt for flyvningen at operere som normalt og at flyselskabet gjorde det de kunne for at forhindre eller minimere forsinkelsen. Dog skal man være opmærksom på, at mange af SAS’s ruder indenfor Skandinavien er til eller fra vejrhårde stæder, som for eksempel Keflavik, Island og Longyearbyen, Svalbard og Oslo, Gardermoen, hvor operationer ofte påvirkes af tåge.

  3. Flyselskabet henviser simpelthen til nationale håndhævingsorganer dersom man ikke er tilfreds med deres svar. Disse har ofte svært lang behandlingstid og deres endelige beslutning er ikke juridisk bindende.

Dette bør du også vide

SAS flyver mange passagerer fra Skandinavien til større lufthavne med forbindelses fly til hele verden. I tilfælde af at du har en forbindelses flyvning med SAS, bør du vide, at du også kan kræve kompensation dersom du mister din flyforbindelse grundet en forsinket ankomst af dit første fly. Dersom du blev forsinket ved ankomst til din endelige destination med 3 timer eller mere, gælder EUs forordning, selv om din forbindelsesflyvning finder sted udenfor Europa, så længe dit første flyv var fra et europæisk lande.

SAS tilbyder ungdomsbilletter til sine passagerer under 25 år. Dette er billetter på enkelte flyvninger, der tilbydes til en rimelig pris. Mange passagerer tror, at dersom de rejser til en reduceret pris, har de ikke de samme rettigheder som en der rejser på en vanlig billet. Du bør vide at dette ikke er rigtig; dine rettigheder som flypassager under EUs forordning er nemlig helt uafhængig af din billetpris. Hvis du har en bekræftet plads og et reservationsnummer har du også krav på den samme grundlæggende pleje og økonomisk kompensation der rejsende på fuldpris billetter.

Hvad du bør gøre

  • Gem en kopi af din e-billet / reservationsbekræftelse

  • Bemærk dit flynummer

  • Forsøg at finde ud af årsagen til din forsinkelse

  • Check om andre flyvninger er forsinket eller aflyst ved din afgang og ankomst lufthavn

  • Brug vores krav kalkulator for at se, hvor meget kompensation du måske har ret til

  • Send ind dit krav til os dersom du ønsker vores assistance for at kræve din kompensation

➜ CHECK DIT FLY